Skal du øvelseskjøre i Nordhordland? Her er våre beste tips

Når du skal begynne å øvelseskjøre er det vanlig å ha mange spørsmål – enten du er ledsager eller den som skal lære å kjøre. Hva skal man begynne med? Hvor kan det være lurt å kjøre første gangen?

Ikke bekymre deg! Øyvind Feste fra Feste Trafikkskole gir deg tipsene om hva som er viktig å huske på når du skal ut og øvelseskjøre i Nordhordland.

Hvorfor er det egentlig så viktig å øvelseskjøre?

Å øvelseskjøre kan være en prøvelse i stresshåndtering og tålmodighet. Noen kan kanskje bli fristet til å hoppe over det hele, og bare ta kjøretimer hos kjøreskolen. Dette er imidlertid ikke noe Feste anbefaler.

– Å lære å kjøre bil er litt som å lære å spille piano. Om du bare spiller i timene med lærer og aldri øver hjemme på det læreren anbefaler deg å jobbe med, vil det ta lang tid og mange timer å bli flink.

Øvelseskjøring er til for å gi erfaring i trygge omgivelser, med en ledsager som har erfaring og kan styrke elevens kunnskapsbank. Ved å hoppe over øvelseskjøringen mister du mengdetrening og går glipp av verdifulle opplevelser. Trafikken er ikke statisk, og eleven lærer godt av å havne i ulike situasjoner hvor hen kan få tips og veiledning.

En god blanding av øvelseskjøring og kjøretimer vil gi eleven en effektiv, trygg og billigere vei til å bli en god og ansvarsfull sjåfør.

Hvordan være en god ledsager?

For at øvelseskjøringen skal være effektiv er det viktig at ledsager vet hva eleven burde øve på, og hvilket nivå hen er på. Slik sikrer du også at eleven føler mestring underveis i læringsprosessen.

Men det kan være skremmende å innta rollen som ledsager for første gang. Derfor inviterer vi i Feste alle foreldre og ledsagere til et gratis ledsagerkurs. I tillegg oppfordrer vi til å ta kontakt med oss – enten du har spørsmål for din egen del eller på vegne av dine håpefulle ungdommer.

FESTE_34.jpg

Hva og hvor burde du starte?

Uansett hvilket nivå eleven er på er det viktig å skape mestringsfølelse, ved å trygt føre hen ut av komfortsonen for å tilnærme seg ny kunnskap.

Nordhordland er full av fine plasser å kjøre. Men Feste har en skjult perle å by på når det gjelder steder å starte øvelseskjøringen – gamle ferjekaien i Knarvik, Snøggbåtkaien. Der er det lite trafikk, som gjør det til et perfekt sted å øve på bakkestart, rattgrep, styring, snuing og vending, rygging, parkering og bremseøvelser.

Når det grunnleggende tekniske er på plass kan det være kjekt å kjøre på rette landeveier, som for eksempel mellom Knarvik og Lindås, og på gamleveien i Meland og videre til Hjertås.

5 Kjappe tips til deg som skal øvelseskjøre med tenåringen

1. Engasjer deg i elevens læring.
  2. Møt opp på ledsagerkurs.
  3. Tilpass kjøreruten og målet for turen til nivået eleven er på. Kjøreskolen kan hjelpe deg med dette.
  4. Snakk med eleven før, under og etter kjøringen. Spør hva hen er nysgjerrig på å lære, hva eleven føler at hen mestrer og ikke får til. Slik sikrer man at alle er på samme side, og at læringen blir effektiv og gøyal.
  5. Still spørsmål og kontakt kjøreskolen!

Husk at øvelseskjøring skal være et samarbeid mellom elev, ledsager og kjøreskolen. Og at det skal være spennende og mestringsfylt!

Har du spørsmål? Kontakt oss gjerne på telefon eller epost